In dit interview spreken we met de ondernemer achter meerdere Van Vuure-winkels en een Primera in Amsterdam Mischa Mertel. Hij vertelt over de verschillen tussen de formules, de uitdagingen van het ondernemerschap en zijn visie op de toekomst.
Het interview
Welke winkels heb je en hoe lang?
“Primera en Van Vuure de Kameleon, en Van Vuure Hoofddorpplein. Op 1 januari 2023 heb ik de Primera in Amsterdam-Zuidoost overgenomen. In mei 2024 heb ik de winkel gesplitst, zodat we twee aparte winkels hebben. Van Vuure Hoofddorpplein bestaat sinds september 2024.”
Wat vind je het grootste verschil tussen je Primera-winkel en de Van Vuure-winkels?
“Het verschil zit in het aantal werkzaamheden dat verricht moet worden en wat je er – in mijn geval – aan overhoudt. Laat ik vooropstellen dat de ene Primera de andere niet is, maar ik ervaar dat het concept van Vuure relatief minder aandacht nodig heeft dan een Primera. Het zijn zogezegd “gemakkelijke” winkels om te runnen. Daarnaast is er verschil in het aanbod. Bij een Primera heb je allerlei verschillende producten die je kunt aanbieden. Dat geeft vrijheid om te ondernemen en je eigen ideeën in de winkel toe te passen. Zo bied ik bijvoorbeeld sinds kort de producten en supplementen van een bekend sportmerk aan, omdat er boven de Primera een sportschool zit die zelf geen supplementen aanbiedt.”
Hoe vind je het managen van de winkels en waar loop je tegenaan?
“Ik ben van nature een gedreven persoon die niet graag de kantjes er vanaf loopt. Daardoor ben ik in mijn managementrol vrij perfectionistisch, en ik verwacht dit ook van mijn medewerkers. Dat is meteen ook een valkuil: ik moet daarin een balans vinden. Als je alles zelf doet, weet je dat het goed gaat, maar heb je niet de ruimte om uit te breiden of door te groeien.”
Wat vind je het meest uitdagend aan de winkels?
“De uitdaging zit in de klantreis. Je onderneming draait uiteindelijk op klanten die hun hardverdiende geld graag bij jou willen besteden. De uitstraling van je winkel, het personeel dat er werkt en het gevoel waarmee de klant naar buiten loopt, zijn hierbij cruciaal. Ik probeer mezelf af en toe in de rol van de klant te plaatsen: wat zien zij als ze de winkels binnenlopen, hoe zou ik dat zelf ervaren? Dit probeer ik ook aan het personeel mee te geven: stap eens achter de toonbank vandaan en wees kritisch.”
Waar liep je als laatste tegenaan, of wat was onlangs nog een grote uitdaging voor je?
“In december 2024 zijn wij gestopt met de verkoop van tabak in de Primera. Nadat wij de Primera hadden opgesplitst, zijn we nog even doorgegaan met de verkoop van tabak in beide winkels. Daardoor kreeg je echter geen goed beeld van wat dit teweegbracht, zowel in de Primera als bij Van Vuure. Na de verkoopstop in de Primera zagen wij – logischerwijs – een omzetdaling, terwijl de kosten daar hetzelfde bleven. Dit zorgde voor de uitdaging om van twee verschillende BV’s één geheel te maken, rekening houdend met de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast leverde het veel extra vrije meters in de Primera op. De vraag is nu: hoe deel je die ruimte zo in dat het aansluit bij de behoeften van de klant?”
Hoe motiveer en stimuleer jij je personeel om bepaalde doelstellingen te halen?
“Motivatie van personeel zit naar mijn mening deels in uitdaging en deels in beloning. Voor loterijen print ik bijvoorbeeld extra Eurojackpot-poules en daag ik het personeel uit die voor het eind van de dag te verkopen. Voor de verkoop van Iqos beloon ik het personeel met een giftcard van tien euro per verkoop.”
Als je niet met de winkels bezig bent, wat doe je dan graag?
“Mijn kostbare vrije tijd breng ik graag door met mijn gezin of vrienden.”
Hoe combineer je werk en privé? Kun je een goede balans vinden?
“De combinatie tussen werk en privé is lastig. Ik heb jarenlang in loondienst gewerkt, en nu weet ik pas wat “echt vrij zijn” betekent. Door mijn eerder omschreven gedrevenheid vind ik het soms moeilijk om mijn werk los te laten, waardoor ik lange dagen maak in de winkels. Voor mijn gevoel hoort dat er ook bij, zeker in de beginfase van ondernemen. Niets komt zonder offers, of dat nu geld of tijd is. Ik compenseer de verloren privétijd door leuke dingen te doen en te genieten van bijvoorbeeld vakanties.”
Het Wall-concept staat nu en heeft veel tijd en energie gekost. Wat is jouw visie met betrekking tot de Wall?
“Ik geloof dat “de Wall” iets van de toekomst is en ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om deze uitdaging aan te gaan. Ik denk dat gemak in retail steeds belangrijker wordt: klanten ervaren het prettig als ze snel en eenvoudig zelf keuzes kunnen maken en weer door kunnen met hun dagelijkse bezigheden. De digitalisering zet door en zal alleen maar uitbreiden. Die ontwikkeling zie je ook bij drogisterijen, supermarkten en fastfoodketens.”
Als je jouw week in percentages van tijd moet beschrijven, hoeveel procent ben je dan bezig met de Primera, Van Vuure de Kameleon en Van Vuure Hoofddorpplein?
- Primera: 50%
- Van Vuure de Kameleon: 30%
- Van Vuure Hoofddorpplein: 20%
Wat is jouw toekomstvisie, waar sta je over 5 tot 10 jaar?
“Groeien! Na de fase van het opbouwen van winkels wil ik zoveel mogelijk tabaksspeciaalzaken runnen. Mijn doel is om meer vrijheid te krijgen en tegelijkertijd goedlopende winkels te hebben, waarbij het personeel mijn visie én van het concept van Vuure uitdraagt naar de klant.”